söndag 7 mars 2010

Etiopien




Har nu precis kommit hem från resan. I Etiopien var det omöjligt att uppdatera bloggen. Internetkaférna klarade inte av att öppna vissa sidor tyvärr. Addis var verkligen väldigt annorlunda än Nairobi. Jag och Linn var ute på stan på kvällarna och åkte runt med minibussarna hela tiden och jag kände mig inte hotad eller utsatt alls. Någon sa att det kanske beror på att Etiopien aldrig varit koloni och därför inte blivit lika illa behandlade av vita som många andra länder i Afrika. Däremot var fattigdomen något som syntes överallt. 200 000 uteliggare som är barn i Addis. Sammanlagt 600 000 hemlösa.Överallt ligger det människor på gatan som man inte kan avgöra om de är levande eller döda. Vi var ute med organisationen WSG som arbetar för att hjälpa gatubarn en kväll. Hittade inte så många faktiskt, några var däremot väldigt unga. Organisationen försöker få barnen att komma till deras center och där få möjlighet att ändra sina liv. Först och främst måste de kunna läsa och skriva för att klara utbildningen som de erbjuds så alla är tyvärr inte hjälpta av deras organisation. Många barn på gatorna blir prostituerade så vi besökte också ett rehabiliteringshem för unga flickor som slutat sälja sin kropp. De bodde i ett hus tillsammans med sina barn. Många har levt ett väldigt tufft liv och det tar ett par år innan de kan försöka försörja sig på något nytt sätt.
Många jag träffade som arbetade i organisationen är f.d. gatubarn som hjälpts till ett nytt liv och studerar nu och har ett helt nytt liv. Jag spelade in en del ny musik i Addis också och det var verkligen kul. Ska starta ett projekt nästa gång med musik tror jag. Det har öppnat så många nya kontakter för mig och många har aldrig hört sig själv när de spelar eller sjunger.
Få se när jag åker tillbaka nästa gång, just nu så känns det som jag behöver smälta mina intryck och se om jag kan hitta nya vägar att gå när det gäller projekt inriktning. Nu gäller det att ta på sig långkalsongerna igen!

Inga kommentarer: