tisdag 27 januari 2009

IT-lektioner och Matatus.



Nu har lektionerna satt igång på allvar. Den här veckan kommer jag ha workshops med IKT-lärarna som nu har blivit 5 stycken mot 2 förra gången. Vi har jobbat med Photoshop och iMovie. Det som var väldigt populärt är de olika möjligheterna som finns att förvränga ansikten i Photoshop. Jättekul att förvandla sin kollega till alien! Digital bildbehandling är något nytt för alla även om en del har kameror så vet de inte hur bilderna ska sparas på datorn. Muranga har fått 3 st. digitala videokameror från USAID men de har ingen dator att redigera filmen på än, men vi börjar ändå med att gå igenom grunderna i redigering för att ligga lite före. Jag har fått förfrågningar från de andra lärarna att de vill ha workshops också, så det blir av under nästa vecka. Vi kommer försöka att redigera och spara bilder för att sedan använda dem i Word eller power Point. De ska bli en utmaning! Jag ska även hålla i några seminarier kring IKT i lärarutbildningen för att ge en bild av hur de ska kunna integrera IKT i undervisningen. De kommer finnas Internet uppkopplade datorer snart så det är ett stort intresse för det.
Idag har jag åkt Matatu för första gången den här resan. Lika kaotiskt som vanligt. Alla trycks in med milt tvång och sen är det gasen i botten till nästa stopp. Ibland kommer en poliskontroll och de hukar man lite för att inte visa att man är för många i bussen. På marknaden i Thika som ligger 4 mil härifrån fanns det skjortor med Obamas porträtt på med texten ”Obama first black president in the US”. Det är med stor stolthet man pratar om Obama. Såg en bild av honom i tidningen här och han ser redan 5 år äldre ut!

Studenterna träffade jag i går på morgonsamlingen då man sjunger nationalsången och får lyssna på rektorn som håller tal. Jag fick förstås gå upp på podiet inför alla och hålla ett litet hälsningstal. Man står på en prispall för att komma upp en bit så jag fick stå på första pris, samtidigt som rektorn stod på tredje pris! Det är märkligt att känna att de lyssnar på oss från Västeuropa så mycket mer än sina egna ibland. Efter vårt första möte med rektorn var det inga problem för IT-lärarna att få ha tillgång till datorprojektorn i lektionssalen vilket de inte fick innan jag kom. Ibland händer saker väldigt fort!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att läsa om dina förehavanden. Här hemma är vädret stabilt grått. Jag fortsätter kämpa med Logic men det går trögt.
Sonde