torsdag 5 februari 2009

Muranga Computer club


Igår kväll blev jag inbjuden till den nystartade datorklubben på skolan. Det är ett initiativ från studenterna själva att arbeta mer med datorer och att eventuellt få skolan att ställa ut några datorer i biblioteket så de kan använda datorerna på kvällstid. En av studenterna hade bett mig att prata om hur man söker på internet och hur man kan hämta ner filer från nätet. En annan hade frågat mig hur man kan producera musik med hjälp av datorer vilket jag tyckte var kul förstås. När jag kom till lokalen var det ca 50 studenter som dök upp och jag berättade att jag inte skulle ha en lektion med dem utan mer av en träff där de kunde ställa frågor. När de träffar lärare i andra sammanhang så är lärarna alltid väldigt dominerande och det handlar mest om envägs kommunikation. Efter ett tag så började frågorna dyka upp och jag kunde svara och visa dem en hel del. När vi kom fram till musikproduktion gjorde jag en låt tillsammans med dem och alla som var där fick sjunga till bakgrundskompet. Det blev en ”Muranga Reggae”! Vi höll på i ca. en och en halv timme och efteråt ville många stanna kvar för att kolla hur man kopplar upp sig mot internet med mobilen. Förresten så har jag äntligen fått tag på en Safricom keps! Sätter in en bild av den snart.

Inga kommentarer: