söndag 8 februari 2009

After work och sista dagen på Muranga.

På morgonen skulle jag återigen vara med på morgonsamlingen på skolgården. Den här gången var tanken att jag skulle överlämna de digitala kamerorna jag hade tagit med mig från Sverige så att alla skulle vara delaktiga i det. Först höll rektorn ett väldigt trevlig tal där han tackade vår prefekt på Högskolan som hade sett till att jag hade möjligheten att komma till Muranga. Han tyckte att det borde vara lite närmare mellan länderna så att vi kunde ses lite oftare. Avståndet till Uganda var ungefär lagom ansåg han. När jag blev ombedd att komma upp på podiet så tackade jag för mina två veckor och den trevliga vistelsen. När jag lämnade över kamerorna så jublade alla studenter och jublet steg än mer när jag startade en av kamerorna och lät rektorn ta några kort. Han gillade verkligen det och tog massor med kort av studenterna och alla andra närvarande. Sedan skulle vi ställa upp för gemensam fotografering framför alla studenter. Han frågade studenterna vad de tyckte att jag skulle få som tack för min insats på skolan och många svarade ”ge honom en get”. Get är det bästa man äta så det är en väldigt uppskattad gåva. Kvällen innan hade jag varit ute på den lokala puben och ätit grillad get och druckit några öl med en del av lärarna så nu vet jag hur det smakar (mycket getsmak!!)
Senare på morgonen skulle jag snabbt åka över till närmaste samhälle för att gå på banken för att sedan ha mina sista lektioner med lärarna. Tyvärr blev planerna ändrade i all hast på grund av min kollega från Borås blev dålig och fick åka in till närmaste sjukhus. Vi spenderade ca tre timmar där innan vi var klara så jag fick ta ett sista möte med Owen som är föreståndare för IT-avdelningen. Rektorn hade bestämt att vi skulle ses senare på eftermiddagen för en sista pratstund så vi åkte till Blue Post Hotel vilket ligger i Thika 4 mil bort. Vi satt och pratade några timmar och såg en hel del med apor som framåt kvällen kom fram i träden för att samla nåt att äta. Häftigt sista minne från Kenya!
Min resa den här gången har varit än mer hektisk än sist. Två veckor är en ganska kort tid. Jag kommer att se till så att vi kan starta ett samarbete kring IT frågor mellan skolorna och att vi kan söka gemensamma medel för det på nåt sätt. Har sett att KTH har en fond för projekt kring IT i utvecklingsländerna så det kan kanske vara nåt. Det här var definitivt inte min sista resa. Afrika är som en magnet. Det är svårt att släppa taget när man väl har kommit i närheten.

Inga kommentarer: