söndag 27 februari 2011

iPads

Igår var vi inne i Thika som den närmaste staden heter. Den ligger ca 4 mil härifrån. Om man ska sig dit kan man ta någon av de privata mini bussarna längs vägen eller försöka lifta med nån av lärarna. Vi valde det senare. Matatu bussarna är ganska svåra att få tag på en lördag och även väldigt riskabla då de kör väldigt fort. Vi fick stanna efter 4 km då bilen behövde lagas. Vid bensinmacken står det alltid ett antal killar och väntar på uppdrag. Vi fick byta en grej i automatlådan. Det tog 45 min så var det fixat. Helt otroligt om man jämför med Sverige. Där man måste man boka tid två veckor i förväg och bli utan bilen en hel dag. I Thika hade jag tänkt att få tag på ett s.k. Micro Sim kort till min iPad. I mobilaffären hade de aldrig sålt ett sånt kort förut. Det säljs väldigt få iPhones med såna kort i Kenya. Jag satt o väntade i 45 min för att sedan bli informerad om att de inte visste priset och jag fick återkomma på måndag! Det fick mig att tänka på när jag var första gången här och ville kunna använda min telefon till internet. Då hade inte affärerna ännu datoraer i butikerna då de kunde aktivera mitt sim kort. Fick åka till Nairobi för det. Nu samma sak med iPaden. Den funkar i och för sig klockrent med svenskt simkort men jag har ingen aning vad kommer kosta. På kvällen åt vi middag hos en av lärarna som har en 10-årig son. Jag visade iPaden för honom och det tog en minut innan han hade knäckt koden hur den funkar. Efter några minuter hade han kommit på finesser som inte jag har hittat. Det bevisar verkligen vad många säger att om bara barn får möjlighet till användbar teknik så lär de sig snabbt av sin egen nyfikenhet oavsett var de befinner sig i världen. Det finns en bra film på You Tube som visar det. Kolla in Sugata Mitras föreläsning på TED-talks. Idag är det pluggande som gäller. Många böcker att läsa i kursen på högskolan som jag går. Förberedelser inför nästa veckas lektioner. Har åtminstone hunnit med ett besök på den lokala marknaden. Avocados för 50 öre styck. Bra pris!

2 kommentarer:

Lena sa...

jag ser fram emot att ta del av tipsen du fått till Ipad

Limpan sa...

Å jag tittade faktiskt på det TED-talk:et bara här om dagen! Du har visat mig det en annan gång, så jag kom och tänka på det och ville se det igen. Det är verkligen intressant, och så inspirerande tycker jag.