tisdag 8 mars 2011

Drama läsk

I dag är det internationella kvinnodagen. Det har stått i tidningarna hur man ska behandla sin fru så att hon blommar ut tillen vacker blomma. Samtidigt står det mycket om att kvinnorna måste ha mer makt i samhället. Det diskuteras om vilka kvinnor som skulle kunna vara lämpliga kandidater till presidentposten nästa gång. Samtidigt stod det att man inte trodde att kvinnor skulle rösta på en kvinnlig kandidat eftersom många kvinnor inte litar på att kvinnor kan ha positiioner där man har mycket makt. Samtidigt bygger hela det afrikanska sanhället på att kvinnan håller ihop familjen och även gör det möjkligt för familjerna att spara pengar för undervisning och annat som är viktigt. Idag hade jag ett snasbbt möte med de andra på IT avdelningen. Jag har hittat ett nätverk för utbildnings institutioner där man för en ganska låg svgift kan koppla upp sig på nätet. Ingen av de andra på skolan känner till det här nätverket fast det har funnits sedan 1999! Kenyas undervisningsnätverk har fått stora donationer från bl.a. USA för att kunna göra det möjligt för skolorna att använda sig av nätet på ett relativt billigt sätt. En del av läraran på skolan här tycket att det var pinsamt att jag ska behöva åka från Sverige för att förklara för dem hur de ska kunna utnyttja möjlighter i deras eget land! Kanske är det en av mina uppgifter här. Det handlar mycket om att vara ett extra öga och kunna se saker på ett annorlunda sätt. På fredag kommer i alla fall en representt hit från ett företag som kan ge ett förslag på hur Mursnga kan koppla upp sig mot det nätverk som finns i närheten. Jag vågar inte riktigt lipta på att det kommer någon hit, men man kan alltid hoppas.
I dag hade jag även en privstlektion med några lärare för att visa dem det nya sättet att läsa elektroniska böcker med hjälp av iPaden. Att kunna se solsystemet med hjälp av multimedia var otroligt uppskattat. Alla vill förstås att jag "glömmer"iPaden här när jag åker.Dagen avslutades av att vi delade ut läsk till alla studenter som bar med i de vinnande grupperna på dramafestivsln förra veckan. Vi hade köp in 120 st flaskor och fick massor av applåder och tack för presenten. Studenterna kunde i kväll njuta av grillad get och cola, snacka om fest!

Inga kommentarer: