torsdag 10 mars 2011

Facebook

Idag har ännu en dag med undervisning gått hur snabbt som helst. Hade studenterna från första året som ännu inte har haft speciellt många lektioner på terminen. Ämnet för dagen Internet. Enligt deras kursplan ska de kunna definiera Internet, något som för övrigt är likadant i alla ämnen. Definiera URL, definiera WWW och så vidare. Jag försökte definiera så got jag kunde de olika delarna av Internet och de tjänseter som finns där. Frågade studenterna hur många som använder nätet. Ett fåtal i varje klass sa att de hade gjort det någon gång. Frågade sen hur många som använt Facebook, då var det plötsligt ett stort antal som höll med. Alltså så kan man inte koppla ihop FB med Internet. Att starta ett eget e-postkonto är fortfarande efter fyra år här som gästlärare på Muranga något som bara ett fåtal studenter har gjort vilket jag brukar hjälpa någon med under varje lektion. Borde ha varit fler som använder nätet tycker man men det är så många som bor i små byar på landsbygden där el eller kommunikationer är väldigt ovanliga. det som är kul att så många tyckte att sociala nätverk var väldigt viktiga i uppbyggandet av demokratier. Exempelvis i Egypten. ett bra exempel på att visa att nätet inte bara är för underhållning eller något som unga människor använder sig av vilket många här tycks tycka. Ska fortsätt hela dan i morgon med fler lektioner och sen är arbetsveckan slut. Våra tre veckor börja närma sig sitt slut och det känns alltid att man bara har hunnit hälften av vad man tänkt sig. Skulle haft ett möte i morgon med representanter från ett nätverksföretag men de har ställt in mötet återigen. Det betyder att jag inte hinner vara med och lyssna på deras förslag hur Muranga skulle kunna koppla upp sig med hjälp av fiberoptiska kablar. Känns väldigt frustrerande eftersom det var jag som gjorde mötet möjligt. Min roll är väl att få folk här på skolan att se på möjligheterna med IKT och sedan måste de själva ta tag idet. Tyvärr har det visat sig svårt att genomföra eftersom det inte har hänt speciellt mycket sedan sista besöket. Hoppas jag kan återvända nästa gång och veta att de har uppkoppling och att vi kan börja utveckla arbetsmetoder för studenter och lärare. Min kollega som jag reser med tyckte att jag borde stanna ett år här. Kanske något för familjen att fundera på? Ett år med sol och inga långkalsonger!

Inga kommentarer: