fredag 28 oktober 2011

Excel ........

I dag har det varit en typisk dag här på Muranga. Två av IT lärarna var borta (en är i Sverige) så jag och den kvarvarande läraren fick ta hand om alla lektioner under dagen. Eftersom man schemalägger på det viset att alla från samma årskurs har IKT samma dag betyder det att man upprepar lektionerna 7 gånger. Till slut känner man sig som en robot. Dagens lektion handlade om kalkylprogrammet Excel. Studenterna hade aldrig arbetat med det ännu så vi göra en genomgång från början. Studenterna har inte varsin dator utan man sitter upp till tre personer vid samma plats. Det finns inte ens stolar till alla tyvärr. Jag lät min kollega börja lektionen och sedan tog jag över. Min del av lektionen innebar att visa och berätta om hur man kan använda Excel i klassrummet på olika sätt. Jag visade en del enkla exempel som jag hittat efter lite letande på webben. Jag undervisar inte så ofta i Excel annars så det kändes lite rostigt, men efter några lektioner så kändes det bättre. Efter ett tag kunde inte kollegan vara med längre då han fick andra uppdrag plötsligt vilket ofta händer här på IT avdelningen. IKT lärarna får hoppa in istället för den administrativa personalen eftersom de inte behärskar IT verktyg. Då får studenterna vänta eller kanske bli utan undervisning. Jag fick ta introduktionen också men det gick bra då jag efter ett tag kom på vad de olika menyerna heter på engelska och hur man arbetar med formler osv i Excel. Att diskutera med studenterna varför de lär sig olika moment i kurserna är alltid intressant eftersom de oftast inte riktigt har koll på det. Hur man ska överföra sin egen kunskap till eleverna är inte något som jag har hört nånting om inom IKT tyvärr och det är inte så konstigt kanske eftersom man ännu inte använder sig av datorer i skolorna varken inom grundskola eller lärarutbildning. Man lär sig för att träna sina egna färdigheter först och främst. Det var kul att träffa de svenska studenterna i datasalen och  deras reaktion på undervisningen. Många av de moment som de kenyanska studenterna går igenom har inte våra så mycket kunskap kring eftersom de inte ingår i lärarutbildningen hos oss, men en del skulle man definitivt kunna införa. Om man ska vara digitalt kompetent som lärare bör man känna till det mesta inom IKT för att kunna ha en grundkunskap. Kanske man ska inför ett ämne som heter IKT och lärande i Sverige där man kan diskutera frågor som inte alltid det finns plats för i kurserna.

Inga kommentarer: