fredag 28 oktober 2011

IKT integration

I dag har det varit en riktigt bra dag. Det finns många hinder fortfarande för att få Murang'a uppkopplat till nätet men jag har lyckats få kontakt med ett center för IKT integration i undervisningen. De är sponsrade av den belgiska staten men arbetar lokalt med undervisningsministeriet vilket är väldigt bra. Jag fick direkt svar på mitt mail vilket är väldigt ovanligt här och de har visat stort intresse för att samarbeta. Har även skrivit ihop en handlingsplan som jag ska presentera för rektorn och resten av lärarna för att se hur de kan gå vidare. Tyvärr handlar det inte bara om pengar i det här fallet utan också förändringar i undervisningsmetoder vilket nog svårare än att ordna pengar. Där är inte skillnaden så stor mellan Kenya och Sverige faktiskt. Många lärare här klagar på att de inte har tillgång till datorer eller Internet men de har fortfarande inte speciellt mycket kunskap om hur de ska använda det när de väl har det på plats.
Jag har åtminstone nu fått tag på en lärarutbildning inte så långt härifrån som har datorer så vi ska åka dit (om vi får lov av rektorn) för att genomföra några intervjuer. Sedan kommer jag åka till Nairobi, om de inte bombar där för mycket, för att träffa representanter för centret för iKT integration. Jag kommer förhoppningsvis kunna genomför mina videokonferenser därifrån också.

Inga kommentarer: