tisdag 25 oktober 2011

Oktober 2011

Nu är jag tillbaka igen! Det var inte så länge sen sist så det känns ganska bekant att komma tillbaka. Mycket har hänt dock sedan jag var här i mars. Den nya rektorn har tagit tag i de gamla stolarna för både studenter och personal och alla är ny lagade. Det har målats om på många ställen och även en del nya lärare har börjat arbeta här. Just nu är vi ganska många svenskar på besök här. Min kollega Tomas, tvås svenska studenter samt en av mammorna till studenterna. Vi är utspridda i olika hus här på området. Jag bor inneboende för första gången här hos en av lärarna vilket är väldigt trevligt.
I dag har jag haft en hel dag med undervisning och det har faktiskt hänt en del skillnader i undervisningsmetoderna hos lärarna inom IKT. Studenterna hade fått en uppgift att själva diskutera och skriva ner olika områden i samhället där man använder datorer. Det blev ganska så spännande diskussioner och frågor som kom upp. En del av studenterna pratade om datorer inom sjukvård, kommunikation och transportsystemen och förstod nog inte så mycket av vad de sa. Det var svårt för de att ge några exempel förutom de som fanns i boken. Många ser fortfarande datorn som ett redskap enbart för att lagra data och information och inte som en möjlighet att kommunicera.
I morgon ska jag åka till ett konferenscenter i närheten för att se om jag kan utnyttja det för mina webblektioner som jag kommer att ha längre fram under min vistelse här. Måste kunna koppla upp mig lite bättre än den 3G förbindelse som finns i Murang'a. Det blir verkligen en utmaning att ha lektioner härifrån med deltagare från Sverige som sitter utspridda på olika platser. Lärarna som håller föreläsningarna kommer också finnas på olika ställen så vi kommer verkligen testa tekniken! Mer om det längre fram.
Nu är det dags att lyssna på cikadorna och hundarna som väsnas utanför och försöka sova. ska gå upp tidigt  i morgon bitti för att jogga i soluppgången.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gör ett nytt försök att kommentera. Kul att du är på plats. Jag sitter som klistrad vid bloggen. Resa till Borås bokad den 2:a dec. Sonde