söndag 22 mars 2015

Sista lektionen i Muranga

Nu är det dags att åka hem igen. Tre veckor är alldeles för kort precis som jag alltid har upplevt. Mina sista lektion med studenterna var riktigt lyckad. Tekniken fungerade för en gång skull så vi kunde använda 8 datorer uppkopplade till Internet samtidigt vilket var rekord för min tid här nere den här gången. Vi arbetade med online respons vilket är något studenterna aldrig gjort förut, en del har aldrig skrivit på en dator heller för den delen. Temat för lektionen var IKT som stöd i undervisningen. Studenterna fick svara på en del frågor som jag lagt in i den interaktiva presentationen med hjälp av webbtjänsten Nearpod. Man kan blanda en vanlig presentation med interaktivt innehåll. Om man jämför med vad jag har kunnat göra tidigare på Muranga så är det här otroligt avancerat och faktiskt samma sak som jag gör hemma på mina lektioner med skillnad att där kan vi göra det med 40 studenter samtidigt. Men det visar ändå att utvecklingen går framåt och nästa gång kanske vi kan testa att undervisa online med studenterna från Muranga. Som vanligt har det varit en omväxlande resa. Både utmanande och utvecklande. Min sista uppgift var att skriva ett brev med rekommendationer om förbättringar inom IT stödet på skolan. Det var inte så lätt eftersom det finns så mycket som skulle kunna förbättras och det gäller att skriva på ett sätt så att inte rektorn blir störd. Jag fick ihop ett brev i alla fall och med hjälp av reservkraft kunde jag få det utskrivet. Det har varit strömavbrott under mer än sex timmar idag. That´s life here. Tills nästa vi gång ses, Have a nice time Muranga!


1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för intressanta dagboksanteckningar. Välkommen hem.
Sonde