fredag 6 mars 2015

Tillbaka igen

Min uteplats, där jag sitter och planerar lektioner,
jag sitter i solen och äter lunch. Något som är helt
främmande för kenyanerna.
Nu har jag äntligen kommit tillbaka till Muranga Teachers College. Första veckan har nästan gått redan. Dagarna går fort. Det finns mycket som är sig likt och vissa saker som har ändrats sen sist. Den stora nyheten är att det nu finns tillgång till internet på skolan. Tyvärr inte överallt utan på vissa speciella platser. Personalrummet är en sån plats. Däremot inte undervisningslokalerna Förutom datorsalen. Det visar lite inställningen till IKT, att det är något man gör en gång i veckan i en speciell sal och inget man har användning av i olika ämnen. Hastigheten på uppkopplingen är också ett problem, hela skolan delar 0,5 Mb, hemma har vi ca 30-40 Mb i våra telefoner! Det gör ju förstås att man inte kan använda internet på samma sätt som hemma, men det är en ändå ett steg i rätt riktning.
Den första veckan har jag haft ganska många lektioner. Började med lektioner i IKT i först årskursen på skolan. De har inte haft någon praktiska lektioner i data alls ännu. Jag om min kollega Owen pratade om hur digitala hjälpmedel kan förändra undervisningen i skolan. Vilka ämnen man kan integrera IKT i och vad det innebär när alla elever i klasserna har tillgång till Internet. Vi använde oss av en tjänst på Nätet som heter Nearpod, en möjlighet att göra presentationer mycket mer interaktiva och samtidigt använder man de apparater som finns i klassrummet i form av datorer, surfplattor eller mobiler som skärmar istället för projektorer.
Att använda sig av den tjänsten gick riktigt bra även om hastigheten på nätet inte var det bästa, det enda missödet var när strömmen gick och då fick man verkligen påminnas om hur sårbart det är med teknik.
Vi upprepade samma lektioner 4 ggr, det är det vanliga här till skillnad mot hemma så efter den dagen var jag ganska slutkörd. Nästa dag hoppade jag in i min andra roll som musiklärare,  tillsammans med Esther, min kollega i musik här på Muranga undervisade vi i hur man kan integrera IKT i musik.
Jag visade hur jag kunde använda min iPad som instrument, inspelningsapparat och kompositionshjälp. Vi avslutade med att dansa och sjunga både kenyanska och svenska sånger. Det blev en afrikansk version av Små grodorna. Hörde att studenterna senare sjöng sången i korridoren. De skrev ner texten för att lära sin elever nästa gång de går ut på praktik. Det är verkligen häftigt att höra studenternas sång i klassrummet, de har inga instrument alls till hjäl i undervisningen, allt handlar om teori eller ren sång utan komp av piano eller gitarr.  Det finns inga instrument att tillgå någonstans och på den fronten har det faktiskt blivit sämre än sist. I början när jag var här så fanns åtminstone en gitarr med fem strängar!
I går var det dramafestival igen, något jag skrivit om tidigare i mina blogginlägg. Det innebär att alla de olika lärarutbildningarna tävlar om vilka som är bäst i dans, teaterpjäs, monolog samt bästa individuella talanger i drama. Muranga vann hela tävlingen. Deras studenter uppförde pjäser, dansade och var otroligt entusiastiska i två dar. Sista dagen fick de inte ens någon lunch, men det verkade inte bekymra dem speciellt. Nu går de vidare till den nationella finalen. 

Inga kommentarer: