onsdag 10 februari 2010

I dag har jag arbetat på förmiddagen med IT teknikern för att skapa ett trådlöst nätverk. De har en server som är kopplad till studenternas datorer men ingen för administrationen. När en av studierektorerna vill ge ett dokument till en annan person måste han först spara det på ett USB minne för att sedan gå över till den andra personens dator och kopiera dokumentet. Samma om man vill skiva ut något. Eftersom jag tog med mig en trådlös router som man kan dela med flera hundra datorer så är det möjligt att snabbt koppla ihop datorerna utan större problem. Jag tror att det kommer hjälpa dem en hel del. Hoppas vi får det att fungera. Det skulle betyda att IT tekniken blir värdefull även för administrationen och kanske ger det en möjlighet för skolan att spara en hel del tid. Det som är slående är att även om de har en del teknik på plats så används den inte speciellt effektivt. Studenternas datorer som är nätverkskopplade har inga konton installerade så att studenterna kan spara på sina personliga arkiv. Allt läggs direkt på varje enskild dator och man har ingen aning var dokumenten ligger.
Jag hade blivit inbjuden av Murangas Computer Club på kvällen för att visa en film om IT utvecklingen i Afrika. Det kom massor av folk dit men när jag hade visat ungefär 20 minuter var det en av studenterna som viskade i mitt öra att studenterna trodde jag skulle visa en action film! Inte undra på att de blev besvikna. Ska försöka reparera det hela på fredag genom att visa en Hollywoodfilm istället. De frågor jag hade kring filmen var vad det kommer betyda för dem som blivande lärare att den nya tekniken blir mer och mer tillgänglig även i områden av landet som tidigare har varit väldigt avskurna från kommunikation. Vilka nya kompetenser behövs som lärare? En av studenterna svarade att det var väldigt svårt för honom att inse hur man kan bedriva studier utan att läraren hela tiden ligger ett steg före sina elever eftersom de aldrig har upplevt det själva. En utopi i deras öron.
I morgon väntar ett besök på en skola där studenterna från första året gör sin praktik. Måste gå upp tidigt. Bussen går redan 7.10! Tar med mig lite hembakt chapati som jag fått av en av lärarna. De äter ju ingen lunch på dagarna så man blir väldigt hungrig.

3 kommentarer:

Lina sa...

chapati...åhh.....så gott! vill oxå ha ju!

Anonym sa...

Mycket intressant! Så många it-problem för dig att bita i. Vad duktig du måste vara!

Roligt och väldigt talande med studenterna som förväntade sig en actionfilm!

Om du blir lunchhungrig kanske du kan gå ut och mumsa i dig en Kalle Stropp!
/Kerstin

Anonym sa...

Läser med intresse om dina förehavanden. För kännedom: Andra mastringen blev betydligt bättre. Nu ska jag bara gnälla lite om volymen på ett ställe sedan är det klart för kopiering. Ha det bra!
Sonde