tisdag 16 februari 2010

Ny vecka på jobbet



Veckan började med morgonsamling kl 7 på innergården mellan skolbyggnaderna. Där höll alla människor i ledarställning olika typer av förmaningstal till studenterna till exempel att man inte ska kalla vaktmästarna för olika ord då de bara gör sitt jobb när de stänger alla hus där studenterna kan tänka gömma sig efter lektionernas slut. Meningen är att alla studenter ska vara ute en stund för att delta i olika träningsformer på idrottsplatsen framför skolan. De som inte är med något lag förväntas att springa 5 varv runt löparbanan. Hittills har jag trott att studenterna självständigt utnyttjar möjligheten att träna men det har jag nu förstått att det sker under ett milt tvång. Vi fick också lära oss av rektorn att man skaffar sig en utbildning för att bli betraktad som någon speciell och inte vem som helst på gatan. Då ska man också uppföra sig därefter. Jag själv fick hålla ett tal men höll mig ifrån förmaningarna. Däremot var solen så stark och riktad direkt i mina ögon så det vara svårt att se några av de ca 700 studenterna som stod framför mig.
På kvällen hade jag stämt träff med en av studenterna som ville ha hjälp med att mixa musik till sina egna låtar han gjort. Det var raplåtar med religiösa texter och även fast han aldrig arbetat med musikprogram på datorn hade vi lätt att kommunicera hur han ville ha låten arrangerad. Vi arbetade ca 1,5 timme och sedan hade vi gjort en bakgrund som han kunde få av mig för att träna in texten till. Vi ska fortsätta spela in sången nån annan kväll. Det visade sig att han gjort 24 låtar så om jag ska fortsätta hjälp honom får jag nog förlänga resan!
Idag tisdag har det varit full fart hela dan. Först en löprunda innan frukost runt löparbanan, det är så skönt innan solen har värmt luften. Sen en hel del lektioner med studenterna för att diskutera hur man kan integrera IKT i skolan och vilka fördelarna resp nackdelarna kan vara. Många studenter har bestämda åsikter om vad IKT kommer att betyda för skolorna i framtiden och många är rädda att datorn kommer att ta jobben från läraren.
Vi blev äntligen klara med det trådlösa nätverket så nu kan administrationen skriva ut från alla sina datorer och även dela dokument med varandra. Det var lite uppståndelse i morse då jag föreslog att vi skulle testa allt på riktigt och inte hade frågat rektorn om lov ännu. Så ett snabbt besök hos honom med hans välsignelse ändrade allt snabbt. När vi sedan skulle installera nätverket på receptionistens dator blev hon väldigt nervös men vi övertygade henne att det var sanktionerat så var det OK. Att ta egna initiativ är inte riktigt tillåtet här. Dagen slutade med att jag och några till blev bjudna på afterwork inne i Thika för att fira att nätverket fungerar! Det satt bra med några kalla Tusker Malt efter jobbet då det idag har varit riktigt varmt säker över 30 grader. Längtar inte tillbaka till snön!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hålla tal inför 700...Modigt!
Blir du aldrig knäsvag, får flimmersyn och vill vomera?/KH

Bo Hermansson sa...

Hej Tobias!

Spännande att läsa din blogg.
Jag hade en liten brevväxling med Owen Njoroge idag där han berättade om era framsteg med nätverket. Kul! Jag skickade honom ett par vinterbilder från Jonsered.

Religiös "rap" kanske man kan kalla "Sankta-rap" så man inte blandar ihop det med "Gangsta-rap".

/ Bosse