söndag 21 februari 2010

Kibera







I lördags åkte jag tillsammans med Owen och Ester vilka är lärare på skolan till Nairobi. Jag hade blivit bjuden till föreningen Global Relations vilka arbetar med barn och ungdomar i Kibera. Kibera är Afrikas största slumområde med 1,5 miljoner innevånare. Det ligger bara 20 minuter av centrum från Nairobi. Vi tog oss dit med hjälp av projektledaren Paul som mötte oss inne i stan. Vi tog en av tusentals privatbussar som går kors o tvärs i stan och även i hela Kenya. När vi kommit fram till organisationens hus fick vi en genomgång av verksamheten. De arbetar med mikrofinansiering, dans, musik, HIV/AIDS information, undervisning i form av en skola (secondary), videostudio, musikstudio, internetkafé och även utbyte med Sverige och andra länder i form av frivilligarbete för unga människor.
Det var helt fantastiskt att höra om den hängivenhet dessa människor har för att hjälpa andra. Organisationen finansieras enbart genom bidrag från Sverige och andra håll. De har en styrelse i Sverige såväl som i Kenya. Vi fick se lite av verksamheten med de mindre barnen i form av en bildworkshop.
Efter besöket på The Creative House så gick vi tillsammans med en av medarbetarna på en rundtur i Kibera. Det var den vidrigaste plats som jag någonsin sett. Det hade regnat ganska mycket så alla vägar mellan husen var fulla av lera och korsades av rännilar av vatten som var brunt av smuts. I vattnet lekte barnen med korkar från PET flaskor samtidigt som kvinnorna satt utanför sina skjul och lagade maten. Runt Kibera finns några nybyggda hus som finansierats av FN och kenyanska regeringen. Där har en del av innevånarna från slummen blivit tilldelade lägenheter men istället för att flytta in har de hyrt ut dem till andra för att tjäna pengar.
Efter besöket i detta helvete så var det skönt att komma tillbaka till civilisationen i Nairobi igen. Det finns hur mycket som helst att göra i dessa områden och det görs väldigt mycket från många organisationer utanför Kenya men det verkar som den kenyanska regeringen vägrar inse problemen. Jag ska åka tillbaka till Kibera nästa gång för att hålla i några workshops i studioteknik tror jag. Mitt i denna nöd finns det många som arbetar för kreativitet som en väg ut. Mötte en kille som arbetar med Kibera Film School där de med hjälp av europeiska filmskapare lär sig göra film. Någon av filmerna visades på Göteborgs filmfestival det här året. Snacka om liten värld!
Idag söndag har jag spelat in några sånger tillsammans med musikläraren på skolan. Ska vara med på några musiklektioner nästa vecka. Har lärt mig några låtar på gitarr så jag kompa deras sång. Ska bli kul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag följer troget dina "rapporter".
Har själv blivit inblandad i ett Afrikaprojekt genom min gospelkör.
Många intressanta hjälptillsjälvhjälpsprojekt har dragits igång i Fukeni, Moshi, Tanzania. Nu satsar man på microlånsbank! Vi kommer bli de första att pytsa in pengar där, intäkter från nästa konsert 20 mars
då tio Tanzanier kommer hit.
Tänk om du och Cathrine också kunde komma hit då?

Det blir stor fest efteråt!



http://sofiagospel.se/voicepower/

tobbe sa...

Kul! Det kanske blir du som åker till Afrika nästa gång.