torsdag 18 februari 2010

IKT lektioner

De sista dagarna har jag varit upptagen med lektioner kring hur man kan använda sig av IKT integrerat i klassrummet. Jag har träffat alla studenter i år 2 och visat dom filmer om utvecklingen i Afrika kring IT. Samtidigt har jag även träffat alla huvudlärare i ämnena på lärarutbildningen för att se om de har något intresse av att försöka ändra sina undervisningsmetoder med hjälp av IKT. Det var inte lätt!De flesta verkar inte vilja ändra något så länge de inte blir tvingade av rektorn. Jag fick i alla fall napp bland de naturvetenskapliga lärarna.Vi har gått vidare med diskussioner hur vi kan eventuellt söka pengar för utveckla IKT inom deras ämnen.
Ibland känns det som inget fungerar. Idag har det varit återigen strömavbrott i stort sett hela dagen. Samma förra veckan. All undervisning i IT måste läggas ner då så all planering blir förgäves. Plötsligt blir det utlyst ett möte som håller på i flera timmar och man vet inte när lektionerna blir upptagna igen. Jag upptäckte att den TV skolan fått donerat från Japan för 3 år sedan står fortfarande i sin kartong eftersom de inte kunnat enats var den ska stå och att dörren till labbet är för lätt att bryta sig in i. Servern de installerat har bara hälften av sina programvaror installerade och är därför obrukbar. Har tjatat att de ska ringa ett samtal till företaget som installerade den för att de ska komma tillbaka och återuppta sitt arbete men det händer inget.

Slut på klagandet! Det är mycket som är väldigt roligt och varje gång jag har lyckats få något att fungera eller kommit med en konkret idé som de inte har tänkt på så får man så mycket positiva kommentarer att man glömmer det andra.
I morgon väntar år 1. Ska föreläsa om Internet! För många fortfarande en häpnadsväckande företeelse.

Karibu Kenya! (Welcome to Kenya)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så intressant att följa ditt arbete Tobias!

och nu har Linns första reseberättelser kommit också,
lika intressanta dem också.

I tisdags visade chefstekniker Dan Engström film från när han cyklade i det bergiga Laos och på kvällen på Sofia Gospels årsmöte fick vi se bilder och filmsnuttar från
Moshi, Tanzania dit tio från kören reste i januari. I mars kommer vår vänkör hit en vecka. Det längtar jag till!

Som du märker får jag (som knappt komer över Danviksbron) komma ut i världen genom er andra och det är jag verkligen glad för!

Kerstin H