fredag 12 februari 2010

Skolbesök på landsbygden



Var igår på ett byskola utanför Muranga för att besöka studenterna som har praktik där. Studenterna blir väckt 4.30 för att körda till sina olika skolor i området vilka några av dom ligger väldigt lågt bort. Lärarna blir körda ca 7.15. Lektionerna börjar kl 8. Varje lektion är 35 minuter lång. Jag och en annan lärare var med på 6 lektioner under dagen i olika årskurser. Studenterna har bara varit en termin på utbildningen ännu så de har inte så mycket erfarenhet. Vi fick se lite olika ämnen under dagen ex kristendom (vilket är den enda religion som det talas om i skolan), engelska och matte. De flesta elever har inte läroböcker utan sitter upp till 6 barn kring en bok. Tyvärr är det ett bevis på att det fattas pengar i skolan vilket i sin tur beror på att de pengar Kenya har fått som bidrag bl.a. av Sverige för att satsa på fri skola har försvunnit i fickorna på giriga politiker och tjänstemän. Det har varit mycket skriverier om det i tidningen på sista tiden. Flera länder har nu dragit tillbaka sina bidrag vilket är förståeligt.

Barnen på skolan var väldigt intresserade av mig vilket de alltid är här ute på landsbygden. De ser inte så många vita. Många barn kände på mina armar för att känna hur vitt skinn känns. Vi tog några roliga kort tillsammans på skolgården.
När vi kom tillbaka hade hunnit bli över 30 grader varmt så efter att ha suttit i klassrummen vilka består av plåttak så var både jag och de andra lärarna ganska slut. Man äter inget under hela dagen även fast vi åkte i väg så tidigt vilket jag som västerlänning inte är riktigt är van vid. Hade med mig några chapatis som åts med glädje av de andra lärarna.
Efteråt var det dags att ta itu med det trådlösa nätverkat som vi nu har lyckats få fungera. Nästa steg är försöka övertyga rektor att vi ska försöka testa det med administrationen. Även om de har en del utrustning på skolan så används inte mycket till vad det är tänkt till. Hörde idag att salen som de gjort i ordning för distansundervisning med utrustning från regeringen användes bara en gång och det var när regeringstjänstemän kom på besök för att göra en kontroll att fungerade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket arbete för dig att göra förstår man!

Hälsn Kerstin

PS Snön duggar ner utanför köksfönstret. Julian börjar nytt jobb idag efter att ha varit ljudtekniker åt Anders. Han ska jobba på Direkten, Pressbyrån i Sickla!

Anonym sa...

Hej,

Jag letade upp din blogg utan att du behövde skicka någon länk - bra va! Har knappt hunnit läsa än och egentligen har jag inget speciellt att skriva, bara att jag något avundas dig. Jag är trött på vintern.

Och så de positiva efterdyningarna från vår spelning på festen. Beröm beröm beröm... Men viktigast att det känns så bra inuti. Verkligen härligt för en sån som mig att få denna superba chans till musikalisk utlevelse! Tänkte särskilt på det efter nu i torsdags, då jag fick på nöten på kören för att jag "levde ut för mycket"... De "vilda" rösterna är inte så vilda alltid... Men i Soggy Bottom Band lägger vi inte band på oss!

Ha det nu så inåtutåtihelviti bra där nere, så ses vi om en månad...

Hälsar,
Jörgen