fredag 26 februari 2010

sista dagen med lektioner

I dag var det morgonsamling åter. Studenterna fick reda på att deras dagar är ännu mer begränsade. De måste arbeta till 22.30 med läxläsning för att sedan skynda sig i säng för att gå up senast 6.30. En del går redan upp vid 4.30 för att börja plugga innan frukost. då är inte tillåtna att stanna i sina rum efter middagen utan då stäng ljuset att för att de ska vara tvungna att gå tillbaks till klassrummen för förberedelser. snack om styrt liv! De får inte lämna skolan utan skriftlig tillåtelse heller. Efter talen av alla inblandade så var det min tur. Jag hade faktiskt skrivit ner ett tal den här gången eftersom jag hade haft en långt samtal med koordinatorn och blivit ganska nedstämd när jag hörde hur mycket hon hade att beklaga sig över när det gäller uppbackning från rektorn på skolan. Han har ingen känsla för hur det här programmet berikar skolan eftersom han själv inte har fått åka till Sverige. Jag pratade en del om vad det betyder att få träffa nya kulturer och hur det får oss att bli bättre lärare osv.
Hela dagen gick åt till lektioner med studenterna och sedan en planering inför förhoppningsvis fortsatta projekt.
Kvällen slutade med pizzabakning i mitt hus tillsammans med både barn och vuxna, väldigt uppskattat återigen. Nu har jag lärt dem att baka pizza vilket många tycker är världens lyx. Vi spelade gitarr och sjöng också en del vilket de aldrig gör annars. De kände att de har blivit utmanade av mig i både IKT och gitarrspel så nu kanske det blir lite mer musik i fortsättningen på Muranga.

I morron blir det besök på en marknad i stan. Få se om jag kan få tag på en del kangastyg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Nu ser vi fram emot nästa blogginlägg från Etiopien!

Trevlig resa!

Kerstin & Co