lördag 27 oktober 2007

Avskedsfest


Efter fem veckor är det nu dags att lämna Muranga' teacher college. Jag har avslutat mina sista lektioner med lärarna och haft en sista föreläsning om Internet för en del av personalen. De var så intresserade att de missade sina matatuta bussar hem så de fick bli hjälpta av skolan med skjuts. Efter mörkrets inbrott går det inga bussar längre. Då måste man övernatta eller ta en taxi vilket de flesta inte har råd med. Skolan hade ordnat en avskedsfest för oss sista dagen. Massor av mat och en honnörs bord där vi skulle sitta och äta tillsammans med rektor, vice rektor, och studierektor. Vi fick massor av fina presenter, masai kläder till mig och en fin väska och smycken till Cathrine. Max fick en fin skjorta med elefanter på. Kläderna fick vi hjälp med att få på oss inför alla i personalen som var där. Efter det började en spontan dans ut på skolgården så till och med studenterna började undra vad som stod på. Sedan började alla tal. Det var många otroligt varma ord och uppskattande uttryck från många olika håll. Jag fick hålla ett tacktal också och berättade att jag gärna kommer tillbaka snart för att se hur långt de kommit mitt sitt arbete inom IKT området. Det finns så många varma människor här som verkligen tagit till sig mig och de andra i familjen. Jag känner att det är så mycket enklare på många sätt att umgås här nere speciellt inom kollektivet på skolan. Det är som en liten by där livet levs på sitt eget sätt. Tyvärr har jag inte hunnit färdigt med allt men hoppas att de själva känner att det finns mycket kraft och kunskap hos dom själva bara de tar chansen och vågar lita på sina egna ideér. Nu åker vi vidare på semester till Mombasa 45 mil härifrån. Från relativt tempererat klimat till tropiskt. det blir säker en häftig kontrast.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag märker att jag har fått blogg-abstinens och kollar ofta om det finns nått nytt och det gjorde det nu t.ex. Hoppas du fortsätter att skriva trots att ni nu går in i turistskedet.
Sonde