tisdag 2 oktober 2007

IT-lektioner

I dag har jag haft några klasser i grundläggande IT. Och jag menar verkligen grundläggande. På frågan hur många som varit ute pa Internet svarade 2 att de gjort det av 35 studenter! En hade använt ordbehandlingsprogram. Detta gör att man får börja början. Vad är en dator, Vad kan man göra med en dator,vad heter datorns olika delar osv. Allt utan att ha nagon dator att visa på. Studenterna är otroligt intresserade, och sitter andäktigt lyssnade på mig ungefär som jag berättar en spännande saga. Att berätta hur vi använder datorer i Sverige far de att tro att jag skojar med dem. Jag följer deras noggranna kursplan där varje lektion ar planerad och man skriver allt pa en svart tavla med kritdamm! Vilken krock! Samtidigt som jag visar min laptop har jag fullt med krita pa byxorna och studenterna vill att jag ska visa mer om hur man använder ett ordbehandlingsprogram för att slippa sudda det man skrivit ner!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tobias!
Det måste vara överväldigande att möta en ny kultur så som du gör. Det är spännande att få följa dig i det du gör och tänker. Här hemma har vi idag en underbar höstdag med sol och blå himmel. Hälsningar Marie

Anonym sa...

Hej Tobias!
Kul och spännande att läsa din blogg!

Jag tänker att det inte var så hemskt länge sedan som vi i Sverige lärde oss hantera Internet och ordbehandlare. Om de får tillgång till ny teknik och ser en användning för den i sin vardag kan de säkert göra snabba framsteg.

Hur är musiklivet? Är det någon som spelar på skolan? Fick du kanske med dig något instrument?

Hälsningar
Bo & Lena