måndag 1 oktober 2007

Internet funkar!

Efter en vecka utan att jag har kunnat få min telefon att funka ihop med dator och nätverk har jag lyckats få allt att funka äntligen. Man märker verkligen hur beroendeframkallande kommunikationstekniken är! Jag har haft en del lektioner idag och ska fortsätt under dagen. Alla lektioner är exakt en timme långa och det vanligaste är att lärarna dikterar vad studenterna ska skriva ned i sina böcker.Idag ska jag möta elever som undervisning i engelska. Ska försöka visa dem hur man kan använda IKT för att underlätta för dem som skriv och läs problem. Ska även visa dem hur min blogg ser ut! Jag har besökt våra svenska studenter på deras praktik skolor. Här är en bild från ett typiskt klassrum. Märk väl den snygga uniformen alla studenter måste ha när de praktiserar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att höra av dig. Som vanligt verkar det som om läraren (det här fallet du) lär sig mest. Det måste vara otroligt lärorikt att vara där. Ska bli kul att följa din blogg och höra dina berättelser när du kommer hem.

Per-Åke

Anonym sa...

Hej!

Du skriver: "Här en bild från ett typiskt klassrum. Märk väl den snygga uniformen alla studenter måste ha när de praktiserar!" Och alldeles bredvid en bild på tre vackert randiga zebror! Ok, jag fattade förstås snart att det var bilden undertill du menade, men ändå...

Utmaning det där med att du tänks diktera och eleverna skriva av... Vi tycker det är så fel, men att plötsligt komma där med något helt annat koncept kan ju inte vara lätt.

Var på Cookin-blues med Sven Zetterberg i fredags. Ganska great, faktiskt. Han har etos och trovärdighet som få i sin genre, den mannen! Han tycks verkligen >mena< det han sjunger och spelar!

Hälsar,
Jörgen L

Anonym sa...

Hej Tobias!
Skönt att du är framme och igång med undervisning och anpassning till kenyanska förhållanden. Hur går det för våra svenska studenter?
Hälsningar
Kerstin

Anonym sa...

Hej igen!
Det är i det närmaste omöjligt för oss som har både mat, vatten och hygieniska toaletter att förstå de villkor som människorna i Kenya lever under. Ska bli spännande att följa det som händer under de närmaste veckorna. Ser redan fram emot att läsa om hur dina första lektioner gick!
Ha det bra!
Catarina