torsdag 11 oktober 2007

Sverigebilder

I dag har jag haft ett föredrag om Sverige och utbildningssystemet i Sverige. För att kunna genomföra det måste jag ha tag på ett rum som var någorlunda mörkt för att min projektor skulle komma till sin rätt. Vi hittade till slut ett litet rum vid sidan av biblioteket. Biblioteket är väldigt åsidosatt och lever en undanskymd tillvaro. Böckerna är otroligt slitna och inaktuella. De flesta böcker har donerats och det finns ingen budget för att köpa nya verkar det som. I det ganska trånga rummet hade det satts ut ett tjugotal stolar, det finns inte en enda stol som är hel, alla stolar har rispor i stoppningen så att fyllningen från sittdynan sticker ut eller så ar de så rangliga att man inte vågar sätta sig på dom. Jag hittade till slut teknikern som har hand om förlängningssladdar så jag kunde koppa upp mina apparater. Jag känner mig varje gång som en trollkarl som ska visa några trixs för en hänförd publik då jag visar Power Point eller något annat från datorn. Men jag börjar vänja mig...

Jag visade först den officiella informationen om Högskolan i Borås som var måttligt intressant verkade det som för min publik. Jag tror att de inte tycker att vårt undervisningssystem med så få nationella prov och direkt angivna lärosätt är speciellt imponerande i deras ögon. Här handlar det om att få bästa resultaten i de nationella mätningar som ständigt görs för att skolan ska få en bonus eller bli uppmärksammat på annat sätt. Sedan visade jag ett bildspel om Sverige med bland annat bilder på kungafamiljen och is hotellet i Jukasjärvi, mängder med snö och fakta kring vårt land. Där var intresset mycket större på en gång. Många frågor kring kriminalitet, trafik olyckor och kronprinsessans eventuella giftermål. Att det kan vara ned till 25 grader kallt i vårt land avskräcker de flesta från att ens komma på tanken att åka till Sverige även de skulle få chansen.

När vi var klara hade klockan hunnit bli 18 och någon hade lyckats med att låsa in oss i biblioteket! Med dubbla hänglås och gallerförsedda dörrar är det inte lätt att komma ut! Till slut fick tag på någon som med stor munterhet släppte ut oss i friheten. Ovanför biblioteket ligger datorlabbet. Utanför datorlabbets fönster hänger ett gäng med stora fladdermöss på dagarna. En del har sina barn insvepta i sina vingar och diar ungarna på dagen. Jag tog ett kort en av dom, den blev måttligt förtjust när jag knäppte iväg en blixt mitt i ansiktet under eftermiddags sömnen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är intressant att följa din vistelse i Kenya, Tobias. Mycket känner jag igen från när jag själv besökte Murang'a för ett år sedan. Ser med glädje fram emot fler rapporter. Hälsa alla där nere från mig.
Agneta

Unknown sa...

I have visited your blog today and almost screamed because I honestly fear those bats in our library.Am impressed at how interested you are.Am sure you will learn alot from Kenya.Best wishes.

Unknown sa...

hi
are you afraid of them!i laughed a lot when i saw the picture!erzulina translated to us!make sure you visit many places so that you can prove to me that you were in kenya!have you been to mowlem!

Unknown sa...

jambo
popo wa muranga wanatisha lakini hawali watu!mwanafunzi mmoja alitia mzaha eti wanafanya Muranga kuibuka washindi!wape salamu zangu

Anonym sa...

Hej
Jag tycker att fladdermusen var ganska söt...Hoppas allt är väl med dig ;)

Anonym sa...

Det är fredagkväll, två öl senare och Idol pågår på tv´n. Fortsätt och blogga, jag läser med glädje
/Sonde