torsdag 18 oktober 2007

Strömavbrott!


Idag har strömmen varit borta från kl. 7.30 till 17.00. Varje dag sedan jag kom hit har strömmen varit borta minst 6-8 timmar per dygn. Jag tog en promenad till “ Tree of life”, som är en mini marknad bestående av tre bord under ett stort träd. Efter att ha handlat solvarma jättestora avokados för 50 öre styck och bananer och lite mer så fortsatte jag en bit bort längs vägen utanför skolan. Överallt hänger el-ledningarna från stolparna som spagetti och många är avklippta helt och hållet. Inte undra på att strömmen är borta ofta! Som tur är finns det ett reservaggregat att tillgå som täcker skolbyggnaderna. Vi kan ändå bedriva undervisning i datorlabbet med hjälp av diesel! I går morse fanns det varken vatten eller ström. Mina första lektion var en Internet föreläsning som jag skulle ha med första års studenterna. Det kändes enormt konstigt att stå och visa Internet från min laptop som har trådlös förbindelse till min mobil som i sin tur kopplar upp sig mot mobilnätet för att få axess till Internet! Jag var tvungen att börja lektionen med att berätta för studenterna det absurda i situationen för min del, att komma dit med mängder av teknologi när de inte ens har kunnat ta en dusch på morgonen. Studenterna är tvungna att dela vatten med djuren på skolan när vattnet sticker i rören! Även om vi har det mycket bättre materiellt hemma i Sverige, kan vår tillvaro kännas otroligt stressande och pressad ofta. Jag berättade bland annat för studenterna att vi ibland inte ens hinner sätta oss ner för att ta en kopp kaffe utan måste köpa Take away i en mugg i handen. Sådant existerar inte här i Kenya ännu, inte heller Mac Donald’s. Tiden är något som det finns gott om och varför bry sig om snabbmat då!

På min sista lektion i dag fick en av studenterna starta ett eget e-post konto på Yahoo.com inför sina klasskamraters lystna blickar. tyvärr kan jag inte hjälpa alla med det, det finns 700 studenter och kanske 15 stycken med e-post. Jag har uppmanat dom att åka till närmaste Internet-kafé för att starta ett konto så det skicka mig mail när jag har åkt härifrån. Några killar kom fram till mig efter lektion och frågade hur de skulle kunna skicka e-post lite snabbare. De tar betalt per minut på Internet kaféerna och de ville spara pengar genom att slippa ta så lång tid på sig för att skriva mail. De flesta använder bara ett finger när de skriver på tangentbordet och det går otroligt långsamt. Tyvärr är ju tiden dyrbar när man måste betala 1 schilling per minut(10 öre) och de blir lite stressade av det. På det sättet tränger sig vårt samhälle på i det här fallet och gör att även kenyanerna blir beroende av tidsfaktorn något som jag inte har märkt i något annat fall. Alla är överens om att tid är något som finns i överflöd i deras samhälle. Vilken rikedom!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tobias,

Jag träffade Consolata och Dorothy idag och det första de öppnar på webben är din blogg. Det verkar som att du är deras enda informations källa till livet på deras universitetet.

Jag håller med dig om det du skriver om tiden i Kenya. Så är det också i Bosnien, tiden är något alla har. Väst värden har allt plus lite till men det ändå saknas något.

Ha det bra

/Erzulina

Unknown sa...

tree of life?did you like that place we go for our afternoon weekend outing? wish you all the best in kenya.

Anonym sa...

Hej Tobias!

Nu har jag hittat in på din Kenyablogg. Åh vad intressant att läsa. Du skriver så bra. Jag ser allt framför mig! Och nu har väl Cattis och Max kommit ner, hoppas det gick bra. Linn skulle på maskerad i Uppsala (försökte få med hemme och Martin på Anders premiär). Jag har jobbat lördag på
Diesel!

Hälsningar Kerstin