måndag 1 oktober 2007

Äntligen framme i Kenya!


Efter 17 timmars resa kom jag äntligen fram till Muranga´ Teacher Training College. På flygplatsen blev jag hämtad av två svenska studenter som redan har varit här i fyra veckor samt kontaktläraren på skolan och en chaufför. Färden till skolan blev minst sagt vådligt med tanke på att avgassystemet hade ramla av bilen på väg in Nairobi. Inte undra på med tanke hur vägarna ser ut speciellt runt Nairobi. Ordet potthål har fått en ny betydelse för mig. De pottorna är för jättar! Ju lägre vi kom från staden desto bättre väg blev det som tur var. Väl framme blev jag mött av hushållerskan som ursäktade sig att mitt hus inte var klart ännu, vilket var mist sagt sant eftersom köket inte gick att använda samt att båda toaletterna läckte vatten. Överallt på golvet och väggarna finns ett lager med smuts som tar några dar att ta sig igenom. Huset består av två våningar, tre sovrum, kök och vardagsrum. Alla människor är väldigt trevliga och välkomnande. Man känner ser otroligt ut tittad på stan (närmaste stad heter Thika (lika stor som Borås ). Jag såg inte en enda vit människa där under eftermiddagen här om dagen när jag handlade mat. På supermarketen bär de anställda ut maten till bilen åt en och packar allt snyggt och prydligt i påsar. Många intryck på en gång. Besökte min första grundskola med klassrum utan fönster och heltäcknade väggar mellan klassrummen. 42 barn i varje klass delande tre och tre på et litet skrivbord med fast träbänk. Inget vatten eller el på skolan. Ändå är barnen på den här skolan från relativt rika familjer eftersom alla hade på sig skor! Varje lektion är 30-35 minuter lång och ämnena varierar under dagen. Många av de mindre barnen tyckte att det var spännande med en vit människa och ville hälsa. Fotbollar existerar inte utan men har en gammal skumgummi bit ihop tejpad istället för boll. Jag har haft många möten med en del lärare på skolan som berättar hur de arbetar och vilken metod som används inlärning. Alla studenter har lektioner från 8.20 till ungefär 16.30 med en kort rast då de alla äter majs och bönor i matsalen vars kök eldas med stora ved brasor där röken ligger tjock. Man har hemläxor varje dag och studenterna bor i små rum fyra och fyra utan ens en möjlighet att laga någonting själva. Deras utväg är att gå utanför skolområdet, som bevakas av vakter dygnet runt, för att köpa frukt och dricka i små bodar längs vägen. Under ett stort träd säljs jättestora avocados och ananasfrukter. Trädet kallas allmänt av studenterna The Tree of Life. Deras sätt av få livet lite mer uthärdligt!

Inga kommentarer: